Pindakaas repen

posted in: Cake, Gebak, Koekjes, Taart | 0

Wat is jouw favoriete candybar?
De mijne zeker weten een bounty, maarja als gezondsheidsfreak in de dop, wordt je natuurlijk niet heel erg blij van de ingredienten in een bounty:

Aroma, Botervet, Cacaoboter, Cacaomassa, Glucosestroop, Glycerol (E422), Kokos, Lactose, Magere melkpoeder, Mono- en diglyceriden van vetzuren (E471), Sojalecithine (E322), Suiker, Weipoeder, Zout

Energie 469kcal
Eiwit 3,7g
Koolhydraten63,8g
– waarvan suikers 47,8g
Vet23,9g
Verzadigd vet 19,8g
Verzadigd vet 15,7g
Onverzadigd vet 4,1g

Even de schokkende statistieken op een rij: 1 bountie (2 van die reepjes) bevat dus 235 kcal, 24 g suiker en 10 g vet (waarvan 7,8g verzadigd)! Dat is 10% van de dagelijkse hoeveelheid energie die je mag, 50% van de hoeveelheid vet!

Dus wederom een goede rede om je eigen zaken te bakken (en het is natuurlijk heel erg leuk :))

Daarom presenteer ik u….

Pindakaas repen

Nodig:
120 g havermout
60 g volkorenbloem
80 g honing
1 banaan
100 g pindakaas
evt. gehakte chocolade of geraspte kokos

Hoe maak je het:
1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
2. Doe de honing en pindakaas in een kommetje en verwarm het een half minuutje in de magnetron (het wordt dan wat vloeibaarder en makkelijker te verwerken)
3. Prak een banaan in een grote kom.
4. Voeg de havermout en bloem toe en roer goed door
5. Roer de pindakaas en honing erdoor, totdat alles goed gemengd is.
6. Roer de chocolade/ kokos erdoor.
7. Bekleed een springvorm of bakplaat met bakpapier
8. Stort het mengsel op de bakplaat en maak er met je een handen een iet wat rechte vorm van.
9. Bak 15-18 minuten in het midden van de oven.
10. Laat afkoelen en snijdt in stukken

Geeft ongeveer 12 stukken.
Per stuk 132 kcal (Het is nog steeds niet heel weinig, maar iig wel beter en beter vet!)

Leave a Reply