Roze Biet Vijg Goji Cruesli

posted in: Ontbijt, Snacks, vegan | 0

Jullie weten het wel ik ben dol op knapperig krokante dingen en daarom ben ik ook dol op cruesli.
Dus telkens als ik een nieuw voor mij cruesli recept tegen kom, dan moet ik het uitproberen. En dat was zeker het geval
bij dit recept. Ik bedoel ik heb wel vaker groente in mijn recepten gedaan (courgette cruesli, wortelscones en zoete aardappel brood), maar bieten?
Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Maar ik vond het het proberen wel waard.
En ik was aangenaam verrast, het recept is niet super zoet en je proeft de biet nog wel, maar het voegt juist een extra herfstige, aardige smaakdimensie
toe die je normaal niet verwacht bij cruesli, maar die ik wel heel erg kon waarderen.

Tips:

  • Gebruik al gekookte biet, je kun dit in een vacuümverpakking in de supermarkt kopen.
  • Dit recept is niet zoet, wil je het zoeter? Voeg dan extra jam toe of een aantal eetlepels suiker of honing.
  • Gojibessen zijn super gezond, maar ook moeilijk te krijgen en duur, dus gebruik gerust ander gedroogd fruit.
  • Ik vind deze cruesli heel erg lekker met een beetje yoghurt en een in stukjes gesneden appel.

Roze Biet Vijg Goji Cruesli
Aangepast van Choosing Raw

IMG_0952

IMG_0950

Nodig:

  • 120g havermout
  • 60g hele haver
  • 1 tl kaneel
  • 2 el vijgenjam
  • 1 kleine biet
  • hand goji bessen of rozijnen

Hoe maak je het:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  2. Pureer de biet en jam tot een glad mengsel.
  3. Meng de havermout, haver en kaneel.
  4. Roer het bietenmengsel door de havermout tot het goed gemengd is.
  5. Schep het mengsel uit op de bakplaat.
  6. Bak de cruesli 45 minuten, roer elke 15 minuten. Laat het mengsel afkoelen in de oven.
  7. Roer de goji bessen of rozijnen erdoor.
  8. Bewaar in een luchtdichte pot.

Geeft 4-6 porties

Leave a Reply