Gluten wat is het?

posted in: Informatie | 1

Er is de laatste tijd heel veel te doen om gluten. Volgens een aantal auteurs van boeken zouden gluten DE oorzaak zijn van obesitas, diabetes, vermoeidheid en nog veel meer.
Maar wat zijn gluten nu eigenlijk? En moet je ze vermijden?

Gluten is een eiwit, bestaande uit gliadin en glutadin en zetmeel. Gluten is HET eitwit in tarwe en producten afgeleid van tarwe.

Er zijn mensen bij wie het lichaam de gluten in de darmen enorme schade maken, hun lichaam reageert op gluten alsof het patogenen zijn.  Deze ziekte heet coeliakie. Mensen met coeliakie krijgen last van ernstige buik klachten, diarree en vallen vaak veel af, omdat hij darmen zo beschadigd raken door de gluten dat ze nog maar weinig opnemen.

Hiernaast zie je een plaatje van darmen met de zogenaamde villi, onder zie je gezonde darmen met mooie uitstekende villi, boven zie je de darmen van iemand met coeliakie waarbij de villi helemaal weg zijn, doordat ze beschadigd zijn.

Nu is het zo dat ongeveer 1 op de 1000 mensen coeliakie hebben en deze mensen moeten een gluten-vrij dieet eten. Ze mogen dus absoluut geen gluten eten.

Maar de laatste tijd is er ook bewijs dat veel mensen gluten sensitief zijn, dat wil niet zeggen dat deze mensen geen gluten kunnen eten, maar dat als ze te veel gluten eten ze last kunnen krijgen van hun buik en darmen.

Overigens moet gluten sensitiviteit niet verward worden met prikkelbare darm. Bij prikkelbare darm is er ook vaak last van buikpijn, diarre/obstipatie, maar prikkelbare darm hangt niet (alleen) samen met gluten, maar heeft ook grotendeels met stress te maken.

Maar hoe weet je nu of je glutensensitief bent? Of coeliakie hebt?
Als je een vermoeden hebt dat je coeliakie hebt, dan moet je ten alle tijden naar de dokter gaan! Vermoed je een sensitiviteit dan kan je eens proberen om te minderen met gluten.
Het is namelijk zo dat gluten relatief moeilijk af gebroken worden door je darmen. Maar dit nou zou zorgen voor overgewicht, oververmoeidheid en nog veel meer, dat gaat mij een beetje ver en is ook zeker niet wetenschappelijk bewezen.
Maar tegelijk zijn mensen in de laatste jaren wel veel meer gluten gaan eten. Vroeger aten mensen vaak aardappelen bij het avondeten: geen gluten! Terwijl het nu vaak pasta, couscous, wraps, brood ed is waar wel gluten in zitten en gluten worden in heel veel producten toegevoegd.
Ik denk dus dat het zeker een goed idee is om niet bij elke maaltijd en tussendoor gluten te eten, dus probeer enkele keren per week/ dag geen gluten te nemen.

Welke producten bevatten geen gluten?

Veel meer als je denkt dus :) 

Maar hoe zit het nu havermout?
Havermout is in principe gluten vrij, MAAR en dat is een grote maar, de containers waarin havermout vervoerd wordt, wordt ook vaak gebruikt voor het vervoer van wel gluten bevattende granen, dus als je absoluut geen gluten mag dan is het beter om het niet te nemen.

Op zoek naar gluten vrije recepten? Hieronder staan er een aantal, maar je kan ook altijd een van de glutenvrije granen intikken in de zoekbox aan de rechterkant.

One Response

  1. Heel leuk stuk te lezen Inge!

Leave a Reply