Eetdagboek Charissa

posted in: Eetdagboek | 0

En toen was het weer tijd voor een eetdagboek. En dit keer een beetje anders, want Charissa
heeft een hele andere eetstijl dan ik zelf, namelijk primal/paleo, super interessant om te lezen hoe
anders sommige mensen denken over eten en hoe anders ze eten. En heel knap dat je ‘s ochtends spruitjes
kan eten, dat zou mijn maag niet aankunnen ;)
Aanmelden voor eetdagboek kan nog altijd via inge@debakparade.nl

collagecharissa

Hoi, ik ben Charissa (25 jaar) en ik vind het altijd erg leuk om eetdagboeken van anderen te zien, dus toen Inge vroeg of er mensen waren die ook eens een eetdagboek wilden delen heb ik daarop gereageerd.

Ik eet sinds augustus 2013 zoveel mogelijk volgens The Primal Blueprint (zie ook http://www.marksdailyapple.com/). Dit is een manier van eten waarbij getracht wordt om het ‘oorspronkelijke menselijke dieet’ na te bootsen. In het kort houdt het in dat groenten, fruit, vlees, vis & schaaldieren, eieren, noten, zaden en zuivel en gezonde vetten gegeten worden. Granen, peulvruchten en bewerkte voedingsmiddelen (e-nummers, suikers, ongezonde vetten) worden gemeden. Het lijkt op het (iets) bekendere paleo dieet, maar is iets genuanceerder en zuivel wordt bijvoorbeeld wel gegeten.

Er is al veel geschreven op andere sites en forums over waarom bepaalde voedingsmiddelen goed of niet goed zouden zijn, en wat voor effect dit op je lichaam heeft. Wat mij betreft begon het als een experiment om het eens uit te proberen, want vanuit The Primal Blueprint (een boek van Mark Sisson) klinkt het gewoon heel logisch. Wat ik vooral heb gemerkt is dat mijn energie niveau stabieler is (ik hoef niet meer binnen 10 minuten na het opstaan gelijk te ontbijten omdat ik anders misselijk of duizelig word en de middag dipjes zijn verdwenen), ik minder hoofdpijn/migraine heb en mij opgewekter voel. Ik hoefde niet af te vallen, hoewel er veel mensen zijn die ook met dat doel goede resultaten behalen.

Mijn eetdagboek van donderdag 9 tot en met zaterdag 11 januari:

Donderdag:

1 kop zwarte thee

Ontbijt: Eieren met een mix van groenten, gebakken in kokosolie (een vet dat goed blijft bij hoge temperaturen, dus goed om mee te bakken of bijvoorbeeld frituren). Daarbij 1 capsule visolie en een hoge dosis (4 tabletjes) vitamine D. (Visolie is voor vanalles goed, de vitamine D omdat het winter is en omdat de meeste mensen hier een tekort aan hebben. Een tekort kan onder andere je humeur nadelig beÔnvloeden).

Snack: Een klein kopje zelfgemaakte kippenbouillon.

Lunch: Een salade met kip (verder zongedroogde tomaatjes, olijven, stukjes kaas, noten & zaden salade mix (pompoenpitten, zonnebloem zaden en pijnboompitjes) met een dressing van olijfolie en balsamico azijn.

Snack: Een kopje koffie met een stukje pure (85%) chocolade.

Avondeten: Aardappelen, spruitjes, rookworst en jus.

Vrijdag:

1 kop zwarte thee

Ontbijt: Overgebleven spruitjes geroerbakt met spekjes met amandelen erover. (Geen normaal ontbijt voor mij, maar de spruitjes moesten toch op ;)) (+ Visolie & Vit D)

Lunch: Een gedroogde vijg en een kleine salade met een blikje tonijn in olijfolie.

Tussendoor: Koffie met een graanvrije-suikervrije appelmuffin.

Thuis nog een tussendoortje: Een blaadje ijsbergsla met filet americain (als je geen brood eet word je creatief :) Er is wel graanvrij brood, maar dat heb ik niet altijd bij de hand, en alternatieven zijn soms nog lekkerder. Dit was ook echt een hele goede combinatie!)

Avondeten: Maaltijdsalade met gemarineerde kip, kiwi, appel, noten, blokjes kaas en rozijnen, dressing van olijfolie en balsamico azijn.

1 kop witte thee

Zaterdag:

1 kop zwarte thee

Ontbijt: Rode kool met appel en rozijntjes en een stuk lamsvlees (met Ras-el-Hanout kruiden) met tomatensaus & gedroogde abrikoos (+ Visolie & Vit D)

Lunch: Eiersalade (zelfgemaakt met eigengemaakte mayo op basis van ei + olijfolie) op een kaascracker.

Snack: Koffie met een stukje pure chocolade (70% met koffiesmaak)

Glas melk

Avondeten: Butternut squash lasagne (oftewel flespompoen lasagne)

Toetje: Griekse yoghurt met wat nootjes, suikervrije cranberries en een beetje honing.

En ik heb ook nog een lijst van recepten die ik gemaakt heb.

En recepten die ik nog wil gaan maken…

In beide lijsten zijn niet alle recepten primal en/of suikervrij (vooral de oudste, de onderste, niet) maar veel wel.

Als er vragen zijn beantwoord ik ze (zover ik dat kan) graag :)

Groetjes,

Charissa

Leave a Reply