Een weekje suikervrij

posted in: Informatie | 5

Ik weet dat heel veel van mijn lezers suikervrij zijn of suikerbewust zoals dat zo mooi heet. Ik ben zelf niet suikervrij, nee ik ben een aardige zoetekauw.
Maarja ik wil het toch wel leuk om een keertje te proberen, dus ik probeerde een weekje suikervrij. En hoe ging dat?
Scroll helemaal naar beneden voor de samenvatting!

Maandag:
Ontbijt: 2 crackers met champignon pate (zelfgemaakt), schaaltje fruit
Tussendoor: 1 stuk hartig groentebrood, 1 sinaasappel
Lunch: 2 boterhammen met champignon pate, 1 appel
Tussendoor: hand tropische fruit/noten mix, komkommer
Avondeten: gekruide krieltjes, vegetarische blokjes, geroosterde groente.
Tussendoor: 2 mandarijnen

Opmerkingen:
Ontbijt: Normaal eet ik of yoghurt met cruesli of beschuiten/crackers met allerlei beleg, maar meestal zoet (kokosbrood, muisjes, vlokken etc.) met een stuk fruit. Dus de wijziging in de ochtend was niet zo moeilijk. Overigens kwam hier al het eerste probleem om de hoek zeilen, want in mijn favoriete beschuiten zat fructose-glucose stroop, maar ik vond een goed vervanger in Wasa robuuste crackers.
Door de dag heen ging het aardig goed en had ik niet echt behoefte aan zoet, maar er bleken wel iets van gezoete noten in mijn tropische mix te zitten (3 of 4)
Ik at die avond bij mijn ouders, dus niet echt een keuze, heb dus een vermoeden dat er suiker in de krieltjes zat en de vegetarische blokjes.
Na het eten kreeg ik echt een zoete behoefte, ik nam 2 mandarijnen en thee met stevia.

Dinsdag

Champignon Pate

Ontbijt: 2 crackers met notenpasta, 1 sinaasappel
Tussendoor: 1 stuk hartig groentebrood, 2 mandarijnen
Lunch: 2 boterhammen met champignon paté, 1 boterham met notenpasta, 1 appel
Tussendoor: mueslireep (zelfgemaakt), fruitsalade, 1 koffie verkeerd met siroop en 1 koekje
Avondeten: tagliatelle met courgette, champignons en paprika
Tussendoor: 1 banaan, flinke hand mini soepstengels.

Opmerkingen:
Oeps ik kwam pas halverwege de koffie er achter dat ik een koffie met siroop had bestelt en het koekje had opgegeten :(
Maar de rest van de dag wel helemaal goed, had ook niet echt zoet behoefte, alleen even naar de lunch.

Woensdag
Geen dagboek bijgehouden, maar in ieder geval niks met suiker :)

IMG_20140211_065706

 

Donderdag
Ontbijt: 2 crackers met vegetarisch pate, sinaasappel
Tussendoor: mueslireep (zelfgemaakt, gebaseerd op kleverige mueslirepen), grote hand rozijnen
Lunch: 2 dikke plakken groentenbrood (zelfgemaakt), mozerella, paprikasoep en 1 banaan
Tussendoor: hand zoutjes, 1 Snelle Jelle
Avondeten: zoete aardappelgnocchi met erwtjes-olijven en pesto
Tussendoor: 1 sinaasappel en hand dadels/vijgen

 

Hoe ging het goed?
Goed, totdat ik op het werk last kreeg van een trillerig gevoel, ik denk dat mijn bloedsuiker te laag werd of het
was wat stress of een combi en het enige wat ik nog had op kantoor was een Snelle Jelle en dat is dan ook
meteen 30g suiker. Dan had ik liever mijn eigen suikervrije ontbijtkoek gehad, maar ja ik lig er verder niet wakker van.

Vrijdag, zaterdag
Helemaal goed gegaan, zelfs zaterdag toen ik heel graag curry bij de gebakken aardappeltjes wilde, maar ik heb het niet gedaan. Vrijdag deed ik nog een rondje supermarkt en deed een aantal ontdekkingen, er bestaan een beschuiten zonder glucose-fructose siroop en in pesto zit heel vaak suiker :S

Zondag
Ging goed, wel honing gehad, maar dat mag :)

 

Conclusie

Over het algemeen ging het wel goed, hoewel ik wel op sommige momenten suiker behoefte kreeg.
In heel veel producten zitten suiker. De meest opvallende? Pesto en beschuiten
Ik mis zoetheid wel, maar kan dit wel aardig opvangen met honing bv.
Ik eet eigenlijk al vrij weinig suiker, op wat brood beleg na (ben dol op vlokken, kokosbrood, muisjes)
Het is heel vermoeiend om alles te checken, maar maakt dingen ook makkelijker. Welke wil je van de twee?
Nouja in deze zit suiker dus de andere.
Je baalt wel een beetje als je college trakteert op heerlijke carrot cake en je kan niet nemen.

En nu? Ga ik helemaal suikervrij?

Ik weet het niet, ik ben blij van de bewustwording en het feit dat ik eigenlijk aardig weinig suiker at.
Maar weet niet of ik voor altijd helemaal suikervrij zou willen.

 

Wat vinden jullie?

5 Responses

  1. Je beschrijft vaak lekkere en gezondere recepten maar wat mij betreft toch vaak nog te zoet en ik heb erg veel last van zoet willen 1-2 uur na het eerste zoet. Vroeger nooit last van gehad maar sinds de overgang helaas wel, een van de vervelende dingen van het ouder worden. Bovendien val je dan ook nog veel moeilijker af, geen win-win situatie dus!

    Ik eet nu bijna nooit toegevoegde suiker meer, bij de middagkoffie stukje donkere chocolade.

    En soms neem ik wel iets waarin volop suiker zit omdat ik daar dan voor kies en weet dat ik er na uurtje last van krijg, maar dat zijn dan de consequenties die ik voor lief neem en ik weet dat het vanzelf weer verdwijnt..

  2. Zou het niet doen. Als je er geen last van hebt met je huidige suikerconsumptie, waarom zou je dan minderen?
    Lekker zo doorgaan als je doet zou ik zeggen, en dat is al hartstikke gezond!

    • Dankjewel dat is heel lief :)
      Het was ook weer om mezelf bewust te maken, ik wil inderdaad totaal niet obsessief er mee bezig zijn
      en het was wederom een bevestiging dat ik al aardig bewust leef :)

  3. Bedankt voor het delen van de recepten op deze heerlijke site!

    Zou je het zelfde kunnen doen maar dan voor een weekje koolhydraat arm ? Dat is denk ik meer een uitdaging :) Ik lees dat je honing gebruikt als vervanger, maar is het niet zo dat in honing ongeveer dezelfde suikers zitten als in normaal tafelsuiker?

    Groeten,
    Arnoud

    • Hoi Arnoud,
      Lijkt me inderdaad een hele uitdaging koolhydraat arm, maar ik geloof niet in koolhydraat arm. Ik wil wel nog een keer
      een week glutenvrij proberen te eten. Overigens weet ik dat honing niet heel veel beter is dan suiker, maar het is iets beter en
      ik gebruikte het 2x als broodbeleg en dan denk ik dat het beter is om honing dan bv hagelslag of muisjes te eten ;)

Leave a Reply