Hoe komt een vegetariër aan eiwitten?

posted in: Informatie | 1

Stel je voor je wilt meer vegetarisch gaan eten, maar wat eet je dan in plaats van je stukje vlees of stukje vis?
Waar kan je het mee vervangen? En hoeveel moet je dan gebruiken?
Ik ben al zo lang vegetariër (10 jaar alweer), dat het voor mij heel normaal is om te vervangen, maar er zijn
vast nog mensen waar het niet zo makkelijk voor is.

Dia1

Dus wat kan je allemaal gebruiken?
Hoeveel gram moet je dan gebruiken?
En hoeveel eiwitten bevat het dan?

En je kan natuurlijk ook nog vegetarische producten uit de winkel halen:
Valesse
Quorn
Tivall
Goodbite
Vegetarische Slager producten.
Maar hoeveel eiwitten heb je eigenlijk nodig?
Ongeveer 25% van je dagelijkse energie zou uit eiwitten moeten komen, dat komt neer op 40-50g per dag.

Maar er zitten eiwitten in producten waarin je het niet zou verwachten en dan tellen
kleine beetjes door de dag heen toch op!

1 broodje = 8g eiwit
3 opscheplepels rijst = 6g eiwit
plak kaas = 1,5g eiwit
schaaltje kwark = 16g eiwit
200g roerbakgroente = 4g eiwit

One Response

  1. Hele handige post! Ik wil ook minder vlees gaan eten, alleen zat ik inderdaad een beetje met het vinden van de juiste vervanging. Hier kan ik wat mee, bedankt :)

Leave a Reply