Ben jij een perfectionist en 5 tips

posted in: Uncategorized | 4

Zoals ik al eerder vertelde wil ik ook meer over andere dingen gaan schrijven dan alleen gezonde recepten. Ik wil het ook gaan hebben
over een inner health. Want ook al is je lichaam helemaal gezond, als je je niet lekker in je vel voelt dan voel je je helemaal niet lekker.
En een van de dingen die je geestelijke gezondheid in de weg kunnen staan is perfectionisme.

perfection quotes

Wanneer ben je een perfectionist?

Kenmerken van een perfectionist:

– Je doet iets goed of je doet niet.
– Je bent al vanaf jongs af aan perfectionistisch.
– Je bent ook heel kritisch over hoe anderen iets doen.
– Je vind het moeilijk open te zijn tegen andere
– Je maakt heel erg druk over fouten, zelfs als het kleine foutjes zijn.
– Je neemt alles persoonlijk.
– En je word boos als mensen kritiek op je hebben.
– Dingen zijn nooit goed genoeg, ze kunnen altijd beter.
– Je vind het stiekem leuk als andere mensen falen.
– Je vond je schooltijd heel fijn, omdat er een duidelijke kwalificatie van succes was je cijfers!
– Je voelt je snel schuldig.
– Je bent een zwart wit denker.
– Je overschat risico’s: ook al ben ik 2 uur van te voren vertrokken, toch kom ik te laat.

www.pinterest.com

 

Ben ik een perfectionist? Zeer zeker!
‘Zijn mijn foto’s wel goed genoeg?’
‘Die blog heeft veel meer volgers dan de mijne, ik wil er ook meer’
‘Oh nee ik ben vergeten die persoon terug te mailen, nu gaat het helemaal mis met die samenwerking’.
‘Oh nee ik had beloofd een gezondere variant van puddingbroodjes te maken en dat heb ik nog niet gedaan, ik moet het vandaag doen!’

Maar nu je weet of je een perfectionist ben ja of nee.
Belangrijker is, wat kan je er aan doen? Want perfectionisten hebben grotere kans op depressies, slechtere relaties en zijn ongelukiger.

1. Erken dat je een perfectionist bent.
2. Check of je gedachten realistisch zijn.
Hoe denk je dat een andere de situatie zou bekijken?
Welk advies zou je aan een vriend geven die in dezelfde situatie zit?
Ken ik mijn gedachten omdraaien? B.v. Ik kan maar 10 minuten aan een stuk rennen –> 10 minuten rennen is al langer als ik een maand geleden kon of 10 minuten is langer dan 3.

3.  Probeer het in het grotere geheel te zien.

Denk je hier een week, een maand of een jaar nog over na?
Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Stel ik ben heel erg bang om te laat te komen en stel ik kom 5 minuten te laat op een afspraak. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Iemand wordt boos, hoewel je ook kan afvragen of het heel realistisch is om boos te zijn omdat iemand te laat komt. Denk je hier over 1 week nog over na? Nee!

4. Sluit een compromis met jezelf.

Ik wil over een maand 1000 volgers op Facebook hebben. Dat is niet iets waar ik perse invloed op heb en het is ook best een hoog doel.. Dat is dus niet realistisch. Maar ik kan ook een compromis met mezelf sluiten, ik probeer de 850 voor volgende maand te halen en dan elke maand erna 50 erbij, dat is al veel realistischer.

5. Zie je angsten onder ogen.

De enige manier om over een angst heen te komen is de angst te onder gaan. Stel je bent bang dat andere mensen je huis rommelig ziet en je ruimt altijd  heel erg op en poetst alles, omdat je denkt dat mensen anders je slordig zullen vinden. Probeer dus de volgende keer dat iemand op bezoek komt niet alles op te ruim, maar iets rommelig te laten.

 

Ben jij een perfectionist?
Heb jij nog tips?

 

 

 

 

4 Responses

  1. Natasja

    Ik ben ook een perfectionist. Dat wist ik al een tijdje en dat heeft er voor gezorgd dat ik 2 1/2 jaar geleden overspannen raakte. Dat begon natuurlijk al veel eerder, maar pas toen lukte het allemaal niet meer tegelijk: werken, eigen bedrijf, kleine kinderen en tot overmaat van ramp zat mijn man ineens zonder baan.
    Zelf ben ik toen naar een psycoloog gegaan en dat heeft echt geholpen. Zij gaf goede tips, stelde de juiste vragen om alles uit mij te krijgen. Nu gaat het goed, maar ik merk wel dat ik goed op mezelf moet passen en voor mezelf moet zorgen. Ik kan niet meer zoveel tegelijk en ik moet mijn werkzaamheden/activiteiten goed verdelen.

  2. Laura

    Leuk geschreven!! Geld ook zeker voor mij! :) Studeer zelf – naast het bloggen – psychologie dus weet er het één en ander vanaf maar dit slaat inderdaad de spijker op zn kop!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.