Gezonder ontbijten in 4 stappen

posted in: Uncategorized | 2

ontbijtTerugkijken is leuk, maar jullie zijn net als ik waarschijnlijk alle terugblikken van de afgelopen dagen ook wel een beetje zat. Ik kijk liever vooruit en dan hoe we 2015 het mooiste, gaafste, leukste en natuurlijk ook gezondste jaar ooit kunnen maken.

En zoals jullie misschien wel weten ben ik heel erg van alle kleine beetjes helpen en al doe je maar 1 ding dan is het nog beter dan helemaal niks doen. Dus je kan wel denken dat een keer de trappen nemen geen zin heeft, maar het is toch weer een keer meer dan niet. Je kan denken ik moet mijn hele dieet omgooien voordat het nut heeft.
Maar dat is niet zo! In de komende weken wil ik jullie daarom wat simpele ideeën geven om je dieet iets beter te maken zonder heel veel moeite. En we beginnen bij het ontbijt, want de belangrijkste maaltijd van de dag. En ik denk dat als je de ochtend gezond begint, de kans om een ”gezonde dag” te hebben veel groter is! Ik heb 4 standaard ontbijtjes gekozen en deze in een aantal kleine stappen gezonder gemaakt.

 

1. Brood

 

 

Heel normaal Nederlands ontbijt toch? En nee ik zeg niet dat er iets mis is met brood of melk. Maar laten we eens naar de voedingswaarden kijken.

Schermafbeelding 2014-12-31 om 14.21.04

Stel we brengen hier een aantal kleine wijzigingen in aan:

30+ kaas in plaats van 48+ kaas
Schermafbeelding 2014-12-31 om 14.30.07

Cottage cheese in plaats van 48+ kaas

Schermafbeelding 2014-12-31 om 14.31.42

Bij elke verandering zie je dat het hoeveelheid verzadigd vet (slecht vet) afneemt en dat het totaal aantal calorieën afneemt.

Maar stel we veranderen het iets rigoureuzer. 2 sneetjes roggebrood, cottage cheese en 1 sinaasappel

Schermafbeelding 2014-12-31 om 14.34.49

Je ziet het veel meer vezels, minder verzadigd vet. Het scheelt 10 gram vet met het standaard ontbijtje en 7 gram verzadigd vet! Dat is toch al een hele verbetering, een goed begin van de dag zeg ik.

2. Melk met cornflakes

 

 

Schermafbeelding 2014-12-31 om 14.40.23

Positieve punten: qua calorieën goed voor een ontbijt, maar ontzettend veel suiker (grootste gedeelte van de koolhydraten is suiker) en nauwelijks vezels.

Stel we vervangen de cornflakes door Fruit and Fibre achtige Cereal

Schermafbeelding 2014-12-31 om 14.42.05

Je ziet de hoeveelheid vezels wordt verdrievoudigd en het suiker gehalte gaat omlaag, heel goed!

Wil je het nog iets beter maken? Voeg nog een stukje fruit toe!

Je kunt natuurlijk ook eens havermoutpap proberen, heel lekker en veel minder bewerkt!

https://www.debakparade.nl/wp-content/uploads/2014/11/mokkahavermout.jpg

Mokka Havermout

Chocolade Amandel Havermout

Overnight Oats

3. Cruesli met yoghurt

Schermafbeelding 2014-12-31 om 14.46.16

Cruesli is eigenlijk muesli wordt krokant gemaakt met behulp van olie en suiker, dat zie je ook in de voedingswaarden als je kijkt naar de onderstaande tabel met muesli. Je kunt natuurlijk cruesli ook zelf maken, ik heb genoeg recepten.

 

Schermafbeelding 2014-12-31 om 14.46.41

kokoscruesli]

Super Kokos Cruesli

Gezonde Banaan Cruesli

Pompoencruesli

 

4. Drinkontbijt

 

Schermafbeelding 2014-12-31 om 14.53.28
En dan mijn zelfgemaakte zoete groene smoothie, die je prima op zondag in een grote kan kan maken en dan door de week kan opdrinken (ik vries altijd porties in). Vol vitaminen, mineralen en ook nog eens wat groenten. Een top begin van de dag.

Schermafbeelding 2014-12-31 om 14.51.52

BeFunky_groenesmoothie.jpg

 

Fruitige Groene Smoothie
Wortel SmoothieZoete Aardappel Smoothie

 

 

2 Responses

  1. Emily van Kampen

    Wat een mooi en duidelijk overzicht! Zelf neem ik eigenlijk altijd havermout als ontbijt, maar het is ook wel eens leuk om andere gezonde dingen te nemen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.